Tunøs problembarn gennem tre årtier: Nu er der endelig en håndsrækning på vej

Overfarten fra Hou til Tunø varer 55 minutter. FOTO: Jonathan Sten Drivsholm

Problemet med Tunøfærgen har eksisteret så længe, som folk kan huske. Tunø har nu fået en sum penge, men tvivler på, at den rækker.

af Thomas Kjær Pedersen

Tunøfærgen er rød og hvid. Den sejler de fleste dage to gange dagligt frem og tilbage. Det lyder i bund og grund ret optimalt. På vej til arbejde og så hjem igen, når arbejdsdagen er ovre.

Men der viser sig en tendens, når man taler med folk, der ved og føler noget for Tunø. Tidspunkterne, som færgen sejler på, er langt fra optimale.

Og der skal gøres noget ved færgen, hvis øen skal tiltrække flere børnefamilier, som øen hungrer så meget efter.

”Det, som folk kigger på, er, om de kan pendle til og fra arbejde på fastlandet. Tunø har i virkeligheden alle muligheder for en positiv udvikling, hvis man indførte pendlerafgange, fordi man har Aarhus og Horsens lige om hjørnet,” siger Dorte Winther, der er formand for Sammenslutningen af Danske Småøer.

Men med de nuværende færgeafgange kan det ikke lade sig gøre, for færgen sejler på uhensigtsmæssige tidspunkter, hvis man skal kunne passe et 8 til 16-job. Og så sejler den også rigtig langsomt.

Tunø har ingen fremtid, som det ser ud lige nu

Hanne Andersen, tunbo

”Mandag kommer færgen klokken 8, så hvis der er nogle, der arbejder på fastlandet, kan de tage den der. Men så kan de ikke komme tilbage før om fredagen. Og det er endnu værre om vinteren, hvor der kun er 11 afgange om ugen,” siger Jørgen Hastrup, der er formand for beboerforeningen på Tunø og medlem af ø-udvalget i Odder Kommune.

Færgen er derfor alfa-omega for, at den lille ø kan få en bedre fremtid, hvis man spørger folk, der har interesse i øen.

”Hvis man ser bort fra Anholt, så har Tunø den suverænt dårligste fartplan af Danmarks 27 småøer. Der er ingen tvivl om, at hvis man ønsker at tiltrække yngre arbejdsaktive mennesker til øen, så er man nødt til at sørge for, at man kan arbejde på fastlandet”, fortsætter Dorte Winther.

En pose penge

Den nuværende situation på Tunø er, at over halvtreds procent af beboerne er ældre end 65 år. Og selvom sundheden er blevet bedre på kloden, så lever disse mennesker ikke evigt.

Derfor ser flere af Tunø-entusiasterne fremtiden som dyster – deres paradis er på vej mod afgrunden.

”Tunø har ingen fremtid, som det ser ud lige nu,” siger en tydeligt bekymret Hanne Andersen, der bor midt i Tunø By, da vi møder hende og hendes mand, Hans Andersen i deres hjem. De regner også med at flytte fra øen, når de er kommet af med deres hus. Det er en direkte konsekvens af den udvikling, der har været på øen de seneste år.

Odder Kommune har derfor nedsat et ø-udvalg, der har udarbejdet rapporten “Tunø i fremtiden”, hvor de fremlægger problemerne for kommunen – for det er dem, der skal hjælpe dem op fra dybet. Og her er det tydeligt, at færgen er ét af de to største problemer. Det skal ordnes med en pose penge.

Det er irriterende, at de bare overlader ansvaret til os

Jørgen Hastrup, formand for beboerforeningen på Tunø

Derfor er der blevet ansøgt om et tilskud på 500.000 kroner til forbedrede færgetider. Der er ligeledes blevet ansøgt om 500.000 kroner til byfornyelse.

”Selvom beslutningen først skal falde den 31. oktober, så kender jeg allerede afgørelsen. Vi kommer ikke til at få de penge, som vi har ønsket os. Vi bliver tildelt 500.000 kroner i alt, og så skal vi bestemme os for, hvordan de penge skal bruges”, fortæller Jørgen Hastrup.

Så langt så godt. Selvom man ikke kom hele vejen til målstregen, så er pengene kærkomne.

”Jeg ved godt, at Odder Kommunes økonomi ikke er lige så stærk som de store kommuners, så vi må være glade for de 500.000 kroner. Men jeg synes, det er irriterende, at de bare overlader ansvaret til os for at finde ud af, hvor pengene skal bruges. For det bliver helt sikkert ikke let,” fortsætter Jørgen Hastrup.

Det næste skridt i processen er så at finde ud af, hvordan midlerne skal fordeles. Jørgen Hastrup ser helst, at færgen er førsteprioritet, men vil ikke på nuværende tidspunkt svare på, hvordan færgetiderne skal ændres. 

”Det må vi tage, når pengene kommer,” siger Jørgen Hastrup, der dog medgiver, at sejltiderne skal gøre Tunø mere attraktiv for pendlere.

Borgmester håber, pengene forbedrer situationen

Uffe Jensen, der er borgmester i Odder Kommune, er sat godt og grundigt ind i sagerne på Tunø, og han håber nu, at de 500.000 vil sætte et skub i tingene på øen.

“Jeg håber bare, at Tunø-beboerne vil tage det her positivt. De andre år har de fået 0 kroner. Så jeg håber, at de konstruktivt vil gå ind og se på, hvad de kan få for de her 500.000 kroner. Eventuelt se på, om de kan gøre noget for at få endnu flere penge ind fra andre steder,” siger borgmesteren og fortsætter:

“Så kan det jo også være, at dem, der sidder og skal lægge budget for næste år, tænker, at det var alle pengene værd, og derfor måske vil sætte endnu flere penge af næste år.”

Selvom det ikke blev den ønskede million kroner, kunne det ikke være anderledes, og borgmesteren håber derfor, at de vil få de maksimale ud af de 500.000 kroner.

“Vi har ikke pengene til at udfylde alles ønsker, for det hele skal jo hænge sammen. Hvis du spørger rundt og bredt i Odder Kommune, kan du finde hundredevis, måske tusindvis af mennesker, som synes, at de har fået for lidt i forbindelse med den her budgetaftale.”

“Jeg håber bare, at de vil se positivt på det, og arbejde på en bedre fremtid for Tunø med den her pose penge.”

You may also like...

1 Response

  1. Susanne siger:

    Hvis selve transporttiden var mindre fra Århus ville det gøre en forskel. Den legendariske færge fra Hou er en del af charmen og kulturen, men hvis man kunne indlede et samarbejde med den kommende rute fra Århus til Samsø, ville det give helt andre muligheder. Jeg har flere gange overvejet huskøb på Tunø – men den lange køretur til Odder gør logistikken svær at få til at gå op. Et supplement med et antal ugentlige afgange med hurtigfærgen, så transporten fra Århus til Tunø kunne reduceres til 1-1,5 time ville gøre stor forskel.