Endelave fik nye sejltider – gratis. Kan Tunø gøre det samme?

Tunøfærgen sejler i øjeblikket fire gange om dagen. FOTO: Jonathan Sten Drivsholm

Færgen på Endelave har uden ekstra omkostninger ændret på sejltiderne for at rette op på dalende indbyggertal. Kan Tunø, som har Danmarks næstdårligste færge, gøre det samme for at tiltrække flere fastboende? 

af Ehsan Faizzad

Endelave står med samme problem som Tunø. Mens flere af landets 27 danske småøer oplever voksende indbyggertal, fordi drømmen om et enkelt og roligt liv tiltrækker flere danskere, så oplever Endelave og Tunø det stikmodsatte. 

Indbyggertallet på Tunø er set over de seneste 10 år dalet fra 118 indbyggere i 2010 til 111 indbyggere i 2019 ifølge tal fra Danmarks Statistik.

Udviklingen er mere nedadgående i Endelave, hvor øen har taget et dyk fra 187 indbyggere i  2010 til 156 indbyggere i 2019.

Ny fartplan udenom politikerne 

Ifølge Sammenslutningen af Danske Småøer står en bedre færgeforbindelse øverst på listen hos danskere, der overejer at skifte bylivet ud med ø-livet. Derfor valgte Endelave Beboerforening i samarbejde med Havneadministrationen at tilpasse sejltiderne pendlerne.

“Problemet var, at vores færge først kom i land klokken 8.00 om morgenen i Snaptun Havn. Så er det meget svært at møde på arbejde, når der er cirka en halv times kørsel til Horsens,” siger Karsten Kragh Hansen, formand for Endelave Beboerforening.

“Nu har vi rykket sejltiderne en halv time frem, så færgen er fremme allerede kl. 7.30. På den måde har vi givet bedre mulighed for at flytte til Endelave og passe sit arbejde på fastlandet,” siger Karsten Kragh Hansen.

Du kan ikke sammenligne de to færger. Det kan ikke lade sig gøre

Bjarne Mølgaard, overfartsleder og daglig leder af Tunø Havn

Karsten Kragh Hansen fortæller, at Endelave Beboerforening ikke behøvede at forhandle sejltider med kommunen eller få den nye fartplan godkendt af Horsens Byråd. De kunne gå direkte til havneadministrationen, så længe fartplanen holdt sig indenfor budgetrammen. 

“Det er vi jo glade for. Fordi så kan vi få indflydelse på vores egen situation. Det er trods alt nemmere at nå til enighed med administrationen end byrådet. Det er min oplevelse,” siger Karsten Kragh Hansen. 

Lange arbejdsdage og flere medarbejdere

Bjarne Mølgaard er overfartsleder og daglig leder af Tunø Havn. Han fortæller, at Tunø også har muligheden for at ændre på farttiderne udenom byrådet, hvis de holder sig indenfor samme budget. Men det er en urealistisk løsning for Tunøfærgen. 

“Du kan ikke sammeligne de to færger. Endelave-færgen sejler frem og tilbage tre gange dagligt, mens Tunøfærgen sejler to gange. Det kan ikke lade sig gøre,” siger Bjarne Mølgaard og forklarer:

“Hvis vi ændrer sejltiderne til en tidlig morgensejlads, fx kl. 6.00, og en sen eftermiddagssejlads, fx kl. 18.00, så skal søfolkene arbejde og lønnes i timerne imellem. Det kommer i hvert fald til at koste mindst en medarbejder mere.”

Derudover er det en udfordring, at Tunøfærgen ligger til kaj i Hou. Det vil sige, at medarbejderne skal møde ind på arbejde to timer tidligere, og det vil sandsynligvis medføre en meget lang arbejdsdag for søfolkene.

“Hvis det er tilfældet, skal der muligivs ansættes to hold, fordi vi har en regel om, søfolkene højst må have en 14 timers arbejdsdag.”

500.000 kroner som redningskrans

Helt uden penge står Tunø dog ikke. Ifølge Jørgen Hastrup, der er beboerformand på Tunø og formand for ø-udvalget, vil Odder Byråd bevillige Tunø 500.000 kroner til en bedre færgeforbindelse og byudvikling.

“Jeg ved godt, det ikke er vedtaget endnu, men det bliver det her den 31. oktober,” siger Jørgen Hastrup. 

Odder Kommune er selv kommet og har sagt: Nu skal der altså ske noget på Tunø, for ellers dør den

Jørgen Hastrup, formand for beboerforeningen på Tunø

Til gengæld er han ikke glad for, at beløbet er halveret. Ifølge Jørgen Hastrup blev ø-udvalget i august lovet 500.000 kroner til flere færgeafgange og yderligere 500.000 kroner til bydudvikling.

“Odder Kommune er selv kommet og har sagt: Nu skal der altså ske noget på Tunø, for ellers dør den. Det er vi gået ind i med fuld musik, og vi føler egentlig, at det er en redningskrans, de har smidt ud, som vi tager imod,” siger Jørgen Hastrup.

Utilfredshed over tidlig færgefart

Jørgen Hastrup er ikke i tvivl om, at morgenfærger står øverst på listen, hvis øen skal nå op på 150 fasteboende, herunder 10-15 børnefamiler, som er målet ifølge rapporten “Tunø i fremtiden”. Men hvordan pengene skal bruges helt præcist, ved han endnu ikke. 

“Når vi har fået nogle penge, sætter vi os ned og finder ud af, hvordan færgen skal sejle. Det skal være en kombination af, at man tilgodeser turister og pendlere. Det bliver en hård tørn, men det må vi tage med,” siger Jørgen Hastrup. 

Den nye fartplan i Endelave gik i gang den 1. juli 2019. Derfor er det ifølge Karsten Kragh Hansen alt for tidligt at sige, om de nye sejltider har haft en positivt effekt. Status er ifølge ham knap fire måneder senere, at der ikke er kommet flere tilflyttere på grund af den nye færgefart.

“Der er måske flere, der synes, det er dumt, at færgen sejler tidligere. Dem, der ikke pendler, synes, det er alt for tidligt. Men igen; man mærker altid mere til dem, der er sure, end til dem, der synes, at det er en god ændring,” siger Karsten Kragh Hansen. 

Endelave har aftalt at evaluere fartplanen til efteråret 2020.

You may also like...

3 Responses

  1. Solveig Stilling siger:

    Hvorfor kommer spørgsmålet om, hvor Tunø færgen burde have base ikke mere frem. Det ville være naturligt at den sejlede fra øen mod fastlandet om morgenen, på samme måde som Endelave f.eks. Fra fastlandet mod Tunø om morgenen er kun for turister mm. Der er jo ikke nogen som kommer fra fastlandet for at arbejde på Tunø hver dag.

  2. Anja siger:

    Jeg kender da så i hvert fald 2 der er flyttet til Endelave d 1 juli i år. Så jeg ved da ikke hvor i har de oplysninger om at der ikke er kommet nogle tilflyttere derover

    • Ehsan Faizzad siger:

      Hej Anja. Ifølge Karsten Kragh Hansen var der ikke kommet nye tilflyttere på grund af den nye færgefart. Mvh. Ehsan Faizzad